وظایف مدیر امور آموزشی
“وظایف و اختیارات مدیر آموزشی”
وظايف و اختيارات مدیریت امور آموزشی:
– برنامه ريزي و بهره وري مطلوب از امكانات و تسهيلات و تجهيزات و نيروي انساني آموزشي و پژوهشي در جهت ارتقاء سطح علمي دانشگاه.
– هماهنگ ساختن فعاليتهاي آموزشي دانشگاه دررشته ها وگرايشهاي مختلف با همكاري روساي دانشكده ها
– نظارت بر نحوه ارائه دروس و اظهار نظر در خصوص پيشنهادات دانشكده ها نسبت به متون و محتواي دروس بر اساس برنامه ها و سر فصلهاي مصوب.
– بررسي و ارزيابي متون درسي اساتيد به منظور اطمينان از انطباق آنها با برنامه ها و سرفصلهاي مصوب.
– تهيه و تنظيم برنامه هاي آموزشي و واحدهاي درسي مورد نياز براي تدريس در هر رشته تحصيلي در محدوده مقررات.
– اظهار نظر درباره ساعات تدريس و تحقيق و كار علمي اعضاي هيئت علمي.
– پيش بيني نياز استخدام هيئت علمي و نيز اظهار نظر در مورد صلاحيت علمي نامزدهاي استخدامي.
– بررسي و ارائه پيشنهاد در مورد اصلاح سرفصلها، اصلي يا اختياري بودن عناوين دروس و تعيين محتواي دروس با توجه به آخرين پيشرفتهاي علمي براي ارائه به مراجع ذي صلاح جهت تصويب.
– بررسي درخواست دانشكده ها براي ايجاد رشته يا گروه جديد.
– مكاتبه با مراجع ذي صلاح جهت اخذ مجوز ايجاد گروه آموزشي و يا رشته و گرايش هاي جديد.
– همكاري با واحدهاي ذي ربط جهت برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي پرسنل شاغل در بخشهاي آموزشي دانشكده ها.
– انجام امور مربوط به بازنگري دروس.
– استعلام از سازمان سنجش آموزش كشور در مورد ظرفيت هاي پذيرش دانشجودر مقاطع مختلف تحصیلی در آزمون سراسری
– ارسال فرمهاي اعلام ظرفيت به دانشكده ها و بررسي ظرفيتهاي اعلام شده از سوي دانشكده ها و تطابق با آئين نامه هاي مصوب موجود.
– همكاري در تدوين آئين نامه هاي اجرائي مربوط به حوزه معاونت آموزشي دانشگاه.
– تهيه ، تدوين و ارسال گزارشات مربوط به حوزه معاونت آموزشي دانشگاه به مراجع ذيربط.
– مطالعه و اتخاذ تصمیم در مورد مسائل آموزشی با کمک مسئولان ذی ربط.
– تدوین، برنامه ریزی و پیشنهاد اصول اجرایی امور آموزشی دانشگاه.
– تهيه، تنظيم و نگهداري برنامه هاي مصوب آموزشي دانشجويان و تدوين مقررات مربوط به صورت كاتولوگهاي معرفي دوره هاي آموزشی.
– تهيه و ابلاغ تقويم دانشگاه و نظارت بر تنظيم برنامه هاي هفتگي و امتحاني دروس دوره هاي کارشناسی دانشگاه.
– نظارت بر حسن اجراي آيين نامه ها، بخشنامه ها و مصوبات آموزشي در واحدهاي ذيربط و نظارت بر اداره خدمات آموزشي در واحدهاي تابعه.
– رسيدگي به مشكلات دانشجويان در مقاطع کارشناسی و برآورد نارسائي هاي آئين نامه ها و مصوبات و پيشنهاد راه حل به معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه.
– همكاري با مسئولين دانشگاه و وزارتخانه درامر برگزاري امتحانات ورودي دانشگاهها و …
– نظارت بر اجراي آئين نامه ها در خصوص انتقال و ميهماني دانشجويان.
– استفاده از آمار و اطلاعا ت جهت برنامه ريزي ، نظارت و ارزيابي دانشجويان جديد الورود و دانش آموخته دوره های کارشناسی.
– نظر خواهي از دانشكده ها در خصوص تغييرات برنامه هاي آموزشي.
– انجام امور ثبت نام و امتحانات دانشجويان در كليه مقاطع مختلف تحصيلي براساس سياستهاي متخذه.
– دريافت ليست پذيرفته شدگان از سازمان سنجش آموزش كشور.
– اعمال دستورالعمل هاي صادره در خصوص ثبت نام پذيرفته شدگان در هر ترم.
– همكاري با دانشكده ها در تهيه برنامه هاي هفتگي و ارسال آن به واحد رايانه و تهيه كد دروس.
– انجام امور مربوط به امور پذيرفته شدگان.
– پاسخگويي به سئوالات دانشجويان در زمينه امور آموزشي.
– انجام امور مربوط به صدور گواهي ، معرفي نامه وساير مكاتبات.
– ابلاغ برنامه هاي امتحاني برطبق تصميمات متخذه به گروه هاي آموزشي ونظارت بر امر امتحانات پايان ترم.
– دريافت ليست نمرات و حضور و غياب و ارسال آن به واحد رايانه و تهيه كارنامه تحصيلي دانشجويان.
– انجام امور مربوط به تطبيق واحدها و راهنمايي دانشجويان در زمينه انتخاب دروس.
– كنترل وضعيت آموزشي كليه دانش آموختگان درجهت رعايت تقسيم بندي دروس تعيين شده ، كنترل نمرات مكتسبه و اعمال آيين نامه هاي مربوط .
– صدور گواهي هاي موقت دانش آموختگان.
– تهيه آمار دانش آموختگان در پايان هر ترم و ارائه آن به مسئولين ذيربط.
– ارسال تأييديه فارغ التحصيلي به دانشگاهها و مراكز دولتي.
– حفظ و نگهداري سوابق تحصيلي دانش آموختگان.
– انجام ساير امور محوله از طرف مقام مافوق.